Evenementen zijn een essentieel promotie-instrument voor elk bedrijf, vooral als het zich op een lokaal publiek richt. Zij komen zowel de klantenrelaties als de algemene zichtbaarheid van het merk ten goede. Het is echter belangrijk dat men zich bewust is van de kenmerken van promotionele evenementen als marketinginstrument. Om significante resultaten te bereiken, is het namelijk van essentieel belang te weten hoe de mogelijkheden die voortvloeien uit de directe interactie met het publiek optimaal kunnen worden benut, hetgeen uiteraard onmogelijk is met traditionele promotie-instrumenten.
Geschenken, coupons en gadgets: niet alleen 'monsters
Een geschenk is altijd een welkome zaak voor wie het ontvangt. Uw publiek een geschenk geven is altijd een goed idee, en in de marketing is de gewoonte om hen een gratis proef of een kortingsbon te geven om hen tot kopen te verleiden, onverbeterlijk. Dit eenvoudige middel kan echter ook op meer geraffineerde manieren worden gebruikt. Het publiek lokken met iets gratis is prima, maar het is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde product dat we proberen te verkopen. Het zou bijvoorbeeld een product kunnen zijn dat mensen herinnert aan de waarden van het merk of dat de gevoelens stimuleert waarmee het merk geassocieerd wil worden.
Hoe kunt u succesvolle promotie-evenementen organiseren, zelfs als uw bedrijf niet in een stadscentrum is gevestigd?
Promotionele evenementen zijn krachtige middelen om naamsbekendheid te creëren en leads te genereren, maar alleen als ze succesvol zijn.
Als uw promotionele evenementen niet genoeg deelname krijgen of het verkeerde publiek aantrekken, zullen ze alleen maar resulteren in een reeks van onnodige kosten en verspilde tijd. Wanneer u een promotie-evenement plant, is het essentieel om vooruit te werken om een hoge participatiegraad te garanderen. Je moet er zeker van zijn dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent, dat je het publiek kunt onderscheppen waarin je geïnteresseerd bent en dat je het aantal deelnemers kunt maximaliseren.
Wanneer we het over succesvolle promotie-evenementen hebben, komen we meestal uit bij foto's van overvolle openingen, meestal van commerciële activiteiten die zich in het stadscentrum of op zijn minst in drukbezochte gebieden bevinden. Betekent dit dat diegenen die niet het geluk hebben om een centrale locatie in een goed verbonden gebied te hebben, het organiseren van promotie-evenementen moeten opgeven? Helemaal niet, maar om ze tot een succes te maken, moet meer aandacht worden besteed aan promotie.
Feedback en follow-up: luisteren naar het publiek
Follow-up is een van de belangrijkste, en vaak onderschatte, stappen bij promotionele evenementen. Als u geen contact opneemt met degenen die uw evenement hebben bijgewoond om niet alleen te weten te komen hoe goed ze het vonden, maar vooral ook om eventuele kritiek te horen, mist u een grote kans. In feite, twee. Ten eerste mist u de kans om een directe relatie met de klant op te bouwen, met de mogelijkheid om loyaliteit op te bouwen. Ten tweede mist u natuurlijk de kans om nuttige ideeën op te doen om in de toekomst nog effectievere evenementen te bouwen.